Forskarprofil Ingegerd Ericsson
UR Samtiden i Kunskapskanalen: Mer idrott i skolan förstärker inlärningsförmågan. (28 min)
UR Samtiden - Den uppkopplade barnhjärnan: MUGI, Motorisk Utveckling som Grund för Inlärning. (28 min)
Akademisk kvart om MUGI-modellen i Bunkefloprojektet. (13 min)
Svenska Barnläkareföreningens symposium om Barnkonventionen: Daglig fysisk aktivitet och inlärning (15 min)
Öppen utfrågning i Riksdagen 2015 om idrott och rörelse i skolan - ett sätt att stärka inlärning och hälsa.
Stenografisk utskrift från Öppen utfrågning.
Docentföreläsning 2014 om samhällsvinster av daglig idrottsundervisning!
Malmökommissionens hälsoekonomiska analys av Bunkeflomodellen (s. 20-21).
Debattartikel i Svenska Dagbladet: "Mer idrott i skolan ger bättre betyg".
Politiskt löfte i Almedalen om mer idrottsundervisning för alla skolelever.
Pressmeddelande från Malmö högskola.
Artikel i Skånska Dagbladet: Varför pallar barn inte äpplen?
Debattartikel i Sydsvenska Dagbladet om skolämnet idrott och hälsa.
The European Parliament resolution 2007
uppmanar alla medlemsländer att garantera minst tre lektioner idrott per vecka, under ledning av utbildade idrottslärare, för alla elever, med särskilt hänsynstagande till elever i behov av extra stöd.
Erik Skärbäck och Ingegerd Ericsson
om barns behov av grönområden och ytor för rörelselek. Intervju, 10 min
Se även MUGIs facebook-sidor: MUGI Motorisk Utveckling = Grund för Inlärning och
Grupp för MUGI Motorisk Utveckling = Grund för Inlärning.