Publikationer av Ingegerd Ericsson et al.
2023
- Ericsson, I. (2023). Motorik, kognition och lärande. Öppet brev till politiker, skolledare, elever och föräldrar. Idrottsforum.org, 2023-02-27.
- Ericsson, I. (2023). Många barn riskerar att hamna i motoriskt utanförskap. Grundskolläraren, 2023-03-15.
- Ericsson, I. (2023). Rörelseaktiviteter får inte ersätta idrottsundervisningen. Vi lärare, 2023-06-15.
- Ericsson, I. (2023). Politiker och beslutsfattare! Glöm inte den viktiga MOTORIKEN - den påverkar våra barns hälsa och lärande. BARNverket, 2023-06-15 och på MUGIs Facebooksida, 2023-11-14.
- Ericsson, I. (2023). Motorik, kognition och lärande - Konsensus och rekommendationer. Idrott & hälsa, (3), 22-25.
2022
- Ericsson, I., Eriksson, S., Grahn, P., Gustafsson, P., Gärdsell, P., Karlsson, M., Liljedahl, L., Rafstedt Johnsson, H., Skärbäck, E. & Thernlund, G. (2022). Bunkeflomodellen - bortglömd i Malmös planer? Föreningen GCI, Årsskrift 2021, 22-24.
- Ericsson, I., Eriksson, S., Grahn, P., Gustafsson, P., Gärdsell, P., Karlsson, M., Liljedahl, L., Rafstedt Johnsson, H., Skärbäck, E. & Thernlund, G. (2022). Rastaktiviteter och promenader får inte ersätta idrottsundervisningen. Ämnesläraren, 2022-02-10 Digital debattartikel
- Ericsson, I. & Rafstedt Johnsson, H. (2022). Idrottslärare och skolsköterskor kan samverka kring barns motoriska utveckling och lärande. Idrott & hälsa, (1), 16-19; Idrottsforum.org, 2022-02-18.
- Ericsson, I. & Rafstedt Johnsson, H. (2022). Kartlägg alla barns motoriska förmåga i f-klass. Ämnesläraren, debattartikel 2022-03-31.
- Ericsson, I. & Fröjd, K. (2022). Motorik för studiero och lärande. Bok/kurslitteratur för studenter, fritidspedagoger och lärare i F-klass-åk 6, 180 sidor. Lund: Studentlitteratur.
Ericsson. I. (2022). MUGI motoriklek med observationsschema för förskola och skola. Inspirationshäfte/kurslitteratur för studenter, förskollärare och lärare. 48 sidor. Uppsala: Kunskapsförtaget i Uppsala AB. Beställ genom e-post till [email protected].
2021
- Ericsson, I. (2021). Motorik- eller pulsträning? Skolhälsan, (1), 16-17.
- Ericsson, I., Eriksson, S., Grahn, P., Gustafsson, P., Gärdsell, P., Karlsson, M., Liljedahl, L., Rafstedt Johnsson, H., Skärbäck, E. & Thernlund, G. (2021). Att skolans idrottsundervisnigng inte nämns med ett ord är märkligt. Debattartikel i Sydsvenska Dagbladet om skolämnet idrott och hälsa.
- Ericsson, I., Eriksson, S., Grahn, P., Gustafsson, P., Gärdsell, P., Karlsson, M., Liljedahl, L., Rafstedt Johnsson, H., Skärbäck, E. & Thernlund, G. (2021). Idrott och hälsa i Malmös skolor: Idrottsundervisning varje dag i skolan förbättrar enligt vetenskaplig utvärdering elevers motorik, skelett och skolprestationer. Idrottsforum.org.
- Ericsson, I., Eriksson, S., Grahn, P., Gustafsson, P., Gärdsell, P., Karlsson, M., Liljedahl, L., Rafstedt Johnsson, H., Skärbäck, E. & Thernlund, G. (2021). Schemalägg fler idrottslektioner enligt Bunkeflomodellen. Idrott & hälsa, (4), 18-19.
- Ericsson, I. & Rafstedt Johnsson, H. (2021). Elevhälsan kan främja motorisk utveckling och lärande. Kan barns motorik observeras samtidigt som barnen får en positiv rörelseupplevelse? Vilka är fördelarna med MUGI observationsschema? Skolhälsan, (4), 8-10.
2020
- Ericsson, I. (2020). Aerobic or Motor Skills Exercise? What about their Impact on Academic Achievements? Biomedical Journal of Scientific & Technical Research (BJSTR), 24(5), 18588-18590. MS.ID.004110. ISSN: 2574-1241,
DOI: 10.26717/BJSTR.2020.24.004110. Available 2020-02-22 on https://biomedres.us/pdfs/ and 2020-03-13 on Idrottsforum.org.
- Ericsson, I. (2020). Physical Activity Interventions in School and their Impact on Scholastic Performance. Research & Investigations in Sports Medicine, 6(4), 543-550. Available 2020-08-12 on https://crimsonpublishers.com/.
- Ericsson, I. (2020). Motorik- eller pulsträning? Vilken betydelse har de för skolprestationer? Idrott & hälsa, (4), 20-21.
- Ericsson, I. (2020). Fysisk aktivitet i skolan och dess inverkan på skolprestationer. Sammanfattning av artikel i RISM. Idrott & hälsa, (5), 26.
- Ericsson, I. (2020). Physical Activity Interventions in School and Their Impact on Scholastic Performance: English and Swedish summaries. Idrottsforum.org. Available 2020-10-20 on Idrottsforum.org-Ericsson201020.
2019
2018
- Ericsson, I. (2018). Rör dig-lär dig - Motorik och lärande. (Bok/kurslitteratur för studenter, förskollärare och lärare, 190 sidor.). Nytryckning 2018. Stockholm: SISU Idrottsböcker. Beställ genom e-post till [email protected].
- Ericsson, I. (2018). Betydelsen av fysisk aktivitet och motorisk kompetens för lärande. Idrottsforum.org. Tillgänglig 18-02-16 på http://idrottsforum.org/ericsson180216/.
- Ericsson, I. (2018). Movement and Scholastic Performance: A Nine-Year Intervention Study With Society Gains In Sweden. Functional Neurology, Rehabilitation, and Ergonomics, 7(3), 45-50.
- Ericsson, I. (2018). Movement 2017: Brain, Body and Cognition – en sommarkonferens i Oxford om relationer mellan rörelse och kognition. Idrottsforum.org. Tillgänglig 18-04-05 på http://idrottsforum.org/ericsson180405/.
- Singh, A. S., Saliasi, E., van den Berg, V., Uijtdewilligen, L., de Groot, R. H., Jolles, J., Andersen, L. B., Bailey, R., Chang, Y.-K., Diamond, A., Ericsson, I., Etnier, J. L., Fedewa, A., L., Hillman, C. H., McMorris, T., Pesce, C., Puehse, U., Tomporowski, P. D., & Chinapaw, M. J. M. (2018). Effects of physical activity interventions on cognitive and academic performance in children and adolescents: A novel combination of a systematic review and recommendations from an expert panel. British Journal of Sports Medicine. doi: 10.1136/bjsports-2017-098136. Available 2018-08-01 at http://dx.doi.org/10.1136/bjsports-2017-098136.
- Ericsson, I. (2018). Regular physical activity at schools: children perform better in math. Svensk sammanfattning. Idrottsforum.org. Tillgänglig 18-08-02 på https://idrottsforum.org/regular-physical-activity/.
- Ericsson, I. (2018). Movement 2017. Brain, Body and Cognition. En sommarkonferens i Oxford om relationer mellan rörelse och kognition. I E. Hellström-Boström (Red.), Föreningen GCI Årsskrift 2018 (s. 16-20). Stockholm: Föreningen GCI.
- Ericsson, I. (2018). Bättre resultat i matte med regelbunden fysisk aktivitet. Idrott & Hälsa, 145(4), 28.
- Ericsson, I. (2018). PHYSICAL EDUCATION AND MUGI MOTOR SKILLS TRAINING: A NINE-YEAR INTERVENTION STUDY WITH SOCIETAL GAINS IN SWEDEN. In Progress in Education (pp. 1-57). New York: Nova Science Publishers, Inc. In press.
2017
- Ericsson, I. (2017). EFFECTS OF PHYSICAL ACTIVITY AND MOTOR SKILLS ACQUISITION ON EXECUTIVE FUNCTIONS AND SCHOLASTIC PERFORMANCE: A REVIEW. In R. V. Nata (Ed.), Progress in Education, 43 (pp. 71-104). New York: Nova Science Publishers, Inc.
- Ericsson, I. (2017). Aktuella rekommendationer för fysisk aktivitet. Idrott & Hälsa, 144(1), 24-26; Idrottsforum.org. Tillgänglig 2017-02-10 på Idrottsforum.org/feature-ericsson.
- Ericsson, I. (2017). Forskares rekommendationer för fysisk aktivitet. Barnverket.se. Tillgänglig 2017-02-10 på www.barnverket.se/
- Ericsson, I. (2017). Idrottslärare skriver om sin undervisning. Recension. Idrottsforum.org. Tillgänglig 2017-02-14 på Idrottsforum.org.
- Ericsson, I. (2017). Betydelsen av fysisk aktivitet och motorisk kompetens för lärande. I J. Faskunger & P. Sjöblom (Red.), Idrottens samhällsnytta. En vetenskaplig översikt av idrottsrörelsens mervärden för individ och samhälle. FoU-rapport 2017:1 (s. 69-85). Stockholm: Riksidrottsförbundet, Idrottens Hus. Tillgänglig 2017-05-23 på www.rf.se.
- Ericsson, I. (2017). Motoriklek, fysisk aktivitet och lärande. I E. Skärbäck & F. Mossberg (Red.), Grönska i närmiljön - Hårda fakta för mjuka värden (s. 17-20). Lund: Ljudmiljöcentrum, Lunds universitet.
- Ericsson, I. (2017). Motoriklek, fysisk aktivitet och lärande - en forskningsöversikt (förkortad version av längre rapport). Idrottsforum.org. Tillgänglig 2017-06-16 på http://idrottsforum.org/feature-ericsson170616/
- Ericsson, I. (2017). Movement and scholastic performance: A nine-year intervention study with gains in Sweden. In G. Leisman (Ed.), Movement: Brain, body, cognition (p. 63). Oxford: Oxford University.
- Ericsson, I. (2017). Motoriklek, fysisk aktivitet och lärande (Sammanfattning). Idrott & Hälsa, 144(4), 17-19.
- Ericsson, I. (2017). Betydelsen av fysisk aktivitet och motorisk kompetens för lärande (Sammanfattning). Idrott & Hälsa, 144(4), 22.
- Ericsson, I. (2017). Effects of increased physical education and motor skills acquisition on scholastic performance. Idrottsforum.org. Available 17-09-07 on http://idrottsforum.org/ericsson170907/.
- Ericsson, I. (2017). Relationer mellan rörelse och kognition. Rapport från Movement 2017 - Brain, Body and Cognition, Oxford. Idrott & Hälsa, 144(5), 6-9.
- Ericsson, I. (2017). Öppet brev till Sveriges utbildningsminister. Idrott & Hälsa, 144(5), 22.
2016
- Bangsbo, Jens, Krustrup, Peter, Duda, Joan, Hillman, Charles, Andersen, Lars Bo, Weiss, Maureen,
Williams, Craig A., Lintunen, Taru, Green, Ken, Riis Hansen, Peter, Naylor, Patti-Jean, Ericsson, Ingegerd, Nielsen, Glen, Froberg, Karsten, Bugge, Anna, Lundbye-Jensen, Jesper, Schipperijn, Jasper,
Dagkas, Symeaon, Agergaard, Sine, von Seelen, Jesper, Østergaard, Charlotte, Skovgaard, Thomas, Busch, Henrik, & Elbe, Anne-Marie (2016). Consensus statement. The Copenhagen Consensus Conference 2016: children, youth, and physical activity in schools and during leisure time. British Journal of Sports Medicine, doi:10.1136/bjsports-2016-096325. Available 2016-06-27 on http://bjsm.bmj.com/content/early/2016/05/27/bjsports-2016-096325.full
- Ericsson, I. (2016). Motorikobservationer vid skolstarten. Skolhälsan, (2), 18-19.
- Bangsbo, J., Krustrup, P., Duda, J., Hillman, C., Andersen, L. B., Williams, C. A., Weiss, M., Lintunen, T.,
Green, K., Riis Hansen, P., Naylor, P-J., Ericsson, I., Nielsen, G., Froberg, K., Bugge, A., Lundbye-Jensen, J., Schipperijn, J.,
Dagkas, S., Agergaard, S., von Seelen, J., Østergaard, C., Skovgaard, T., Busch, H.,
& Elbe, A-M. (2016). BØRN, UNGE OG FYSISK AKTIVITET – en konsensuskonference. Köpenhamn: Institut for Idræt og Ernæring,
Københavns Universitet.
- Bangsbo, J., Krustrup, P., Duda, J., Hillman, C., Andersen, L. B., Williams, C. A., Weiss, M., Lintunen, T.,
Green, K., Riis Hansen, P., Naylor, P-J., Ericsson, I., Nielsen, G., Froberg, K., Bugge, A., Lundbye-Jensen, J., Schipperijn, J.,
Dagkas, S., Agergaard, S., von Seelen, J., Østergaard, C., Skovgaard, T., Busch, H., & Elbe, A-M. (2016). The Copenhagen Consensus Conference 2016 – Children, Youth, and Physical Activity in Schools and during Leisure Time. Copenhagen:
Copenhagen Centre for Team Sport and Health, Department of Nutrition, Exercise and Sports, University of Copenhagen.
- Ericsson, I. (2016). Forskare enades om REKOMMENDATIONER. Idrott & Hälsa, (4), 23.
- Ericsson, I. (2016). Öppet brev till Sveriges utbildningsminister Gustav Fridolin. Idrottsforum.org. Tillgänglig 2016-11-16 på Idrottsforum.org/feature-ericsson.
- Ericsson, I. (2016). Brev till utbildningsministern. Idrott & Hälsa, (6), 25.
2015
- Ericsson, I. (2015). Hälsoekonomiska argument; MUGI observationsschema för äldre elever (åk 7-9 och gymnasieelever). Staffanstorp: Mugi.se. Beställ genom e-post till [email protected].
- Ericsson, I., & Cederberg, M. (2015). Physical activity and school performance: a survey among students not qualified for upper secondary school. Physical Education and Sport Pedagogy, 20(1), 45-66. Published online 2013-04-17.
- Ericsson, I. (2015). MUGI Checklist for Motor skills Observations in School. Staffanstorp: Mugi.se. Beställ genom e-post till [email protected].
- Ericsson, I. (2015). Bunkeflo-modellen på export till Sydafrika. IdrottsMedicin, (1), 33-35.
- Ericsson, I. (2015). Advanced Analysis of Motor development. Bokrecension. Idrott & Hälsa, (1), 12-13.
- Ericsson, I. (2015). Interventionen i Bunkefloprojektet - en hälsofrämjande arena. Idrott & Hälsa, (1), 21-22.
- Ericsson, I. (2015). MUGI-modellen för motorisk träning. Idrottsforum.org. Tillgänglig 2015-02-20 på Idrottsforum.org/feature-ericsson.
- Ericsson, I. (2015). Avancerad analys av motorisk utveckling. Bokrecension. Idrottsforum.org. Tillgänglig 2015-02-20 på Idrottsforum.org/Book reviews.
- Ericsson, I. (2015). Avancerad analys av motorisk utveckling. IdrottsMedicin, (2), 15-16.
- Ericsson, I. (2015). Interventionen i Bunkefloprojektet - en hälsofrämjande arena. IdrottsMedicin, (2), 16-17.
- Ericsson, I. (2015). Det här är MUGI-MODELLEN för motorisk träning. Idrott & Hälsa, (2), 15-19.
- Ericsson, I. (2015). Society gains from daily physical education. In A. Radmann, S. Hedenborg, & E. Tsolakidis (Eds.), Congress of the EUROPEAN COLLEGE OF SPORT SCIENCE Book of ABSTRACTS (p.101). Malmö: Malmö University, Lund University & Copenhagen University. ISBN 978-91-7104-567-6.
- Knez, K., Ekberg, J., Ericsson, I., & Londos, M. (2015). Inclusion within Swedish Physical Education? Problematizing the ‘text’ surrounding physical education and the experiences of immigrant youth. In A. Radmann, S. Hedenborg, & E. Tsolakidis (Eds.), Congress of the EUROPEAN COLLEGE OF SPORT SCIENCE Book of ABSTRACTS (p. 269). Malmö: Malmö University, Lund University & Copenhagen University. ISBN 978-91-7104-567-6.
- Ericsson, I. (2015). Att utveckla idrotter för inkludering av alla barn. I J. Fahlén & S.Karp (Red.), Idéer för idrottsutveckling (s. 141-157). Stockholm: SISU Idrottsböcker. Beställ genom e-post till [email protected].
2014
- Ericsson, I. & Karlsson, M. (2014). Daglig undervisning i idrott och hälsa förbättrar motorik och skolprestationer: En nioårig interventionsstudie. Idrottsforum.org. Tillgänglig 2014-01-23 på idrottsforum.org/Articles.
- Ericsson, I., & Karlsson, M. (2014). Motor Skills and School Performance in Children with Daily Physical Education in School – A Nine-Year Intervention Study. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 24(2), 273-278. DOI: 10.1111/j.1600-0838.2012.01458.x. Published online 2012-04-08.
- Ericsson, I. (2014). Classic textbook on motor control takes no account of cognitive development. (Review). Idrottsforum.org. Available 2014-01-22 on Idrottsforum.org/Book reviews.
- Ericsson, I. (2014). Mer idrottsundervisning ger pedagogiska och hälsoekonomiska vinster. IdrottsMedicin, 33(1), 20. Tillgänglig 2021-03-18 på IdrottsMedicin.
- Ericsson, I. (2014). Höj kvaliteten på idrottsundervisningen. IdrottsMedicin, 33(1), 21. Tillgänglig 2021-03-18 på IdrottsMedicin.
- Ericsson, I. (2014). En motorikstudie i Oxie golfklubb: Golfträning för barn och unga med funktionsnedsättning. IdrottsMedicin, 33,(1), 17. Tillgänglig 2021-03-18 på IdrottsMedicin.
- Ericsson, I. (2014). Mer gymnastik i skolan lönar sig. Sydsvenska dagbladet, C14. Tillgänglig 2014-02-12 på Sydsvenskan.se/asikter.
- Ericsson, I. (2014). Kvalitet i idrottsundervisning. miVIDA, (1), 10.
- Ericsson, I. (2014). Motor Skills Observations and Grades in Physical Education. Evaluation of MUGI Observation Checklists. In R. Todaro (Ed.), Handbook of Physical Education Research (pp. 297-310). New York: Nova Science Publishers, Inc.
- Ericsson, I. (2014). Effects of Motor skills training and daily Physical Education: Research results in the Swedish Bunkeflo project. International Journal of Physical Education, (2), 19-29.
- Ericsson, I. (2014). Mer idrottsundervisning ger pedagogiska och hälsoekonomiska vinster. Fysioterapi, (4), 48-49.
- Ericsson, I. (2014). MUGI i Sydafrika. Tillgänglig 2014-10-29 på Idrottsforum.org/feature-mugi-i-sydafrika.
- Ericsson, I. (2014). Ingen obligatorisk skolidrott i Sydafrika. Idrott & hälsa, 141(5), 14-16.
2013
- Ericsson, I., & Cederberg, M. (2013). Physical activity and school performance: a survey among students not qualified for upper secondary school. Physical Education and Sport Pedagogy. Available 2013-04-17 on http://dx.doi.org/10.1080/17408989.2013.788146.
- Ericsson, I. (2013). Useful reference book on motor development and learning from experts in the field. (Review). Idrottsforum.org. Available 2013-04-04 on idrottsforum.org/Book reviews.
- Ericsson, I. (2013). Idrott och hälsa varje skoldag. Idrott & hälsa, 140(2), 14-17.
- Ericsson, I. (2013). Barn behöver idrott varje skoldag. Pedagogiska magasinet, (2), 70.
- Ericsson, I. (2013). Hälsofrämjande fysisk aktivitet för barn och unga. I A-C. Bramhagen & A. Carlsson, (Red.), Hälsofrämjande arbete för barn och ungdomar (s. 173-192). Lund: Studentlitteratur.
- Ericsson, I. (2013). PHYSICAL ACTIVITY AND LEARNING IN THE SWEDISH BUNKEFLO PROJECT. EVALUATION OF MOTOR SKILLS TRAINING IN COMPULSORY SCHOOL. Journal of International Scientific Publication: Educational Alternatives, 11(1), 134-144.
- Ericsson, I. (2013). Motor Skills Observations and Marks in Physical Education; Validation of Motorisk Utvecklig som Grund för Inlärning (MUGI) observation checklists. In N. Balagué, C. Torrents, A. Vilanova, J. Cadefau, R. Tarragó, & E. Tsolakidis (Eds.),
18th annual Congress of the EUROPEAN COLLEGE OF SPORT SCIENCE, 26th - 29th June 2013, Barcelona – Spain, BOOK OF ABSTRACTS (p. 165). Barcelona: National Institute of Physical Education of Catalonia (INEFC).
- Ericsson, I. (2013). Ökt kroppsöving og motorisk trening forbedrer prestationene i de teoretiske fagene. Kroppsöving, 63(4), 8-11.
- Kågström, A., Ericsson, I., Hamrén, E., Eggertz Forsmark, M., Harms-Ringdahl, K., Karlsson, M., Jansson, E., Eklöf, U., Gärdsell, P., Rafstedt-Johnsson, H. & Söderberg, E. (2013). Mer idrott i skolan ger bättre betyg. Svenska Dagbladet Brännpunkt 20 september, 6. Tillgänglig 13-09-20 på Svenska Dagbladet 20 september.
- Ericsson, I. (2013). Golfträning för barn och unga med funktionsnedsättning: En motorikstudie i Oxie golfklubb. Idrottsforum.org. Tillgänglig 13-09-30 på idrottsforum.org/ericsson130930/.
- Ericsson, I. (2013). Hälsan ska förbättras i Malmö. Idrott & hälsa, 140(3), 13.
- Ericsson, I. (2013). Golfträning för barn och unga med funktionsnedsättning: En motorikstudie i Oxie golfklubb. Sammanfattning. Idrott & hälsa, 140(6), 15.
- Ericsson, I. (2013). Vakna idrottslärare! Vakna nu! Idrott & hälsa, 140(6), 25-29.
- Ericsson, I. (2013). Varje dag! I E. Hellström-Boström (Red.), Föreningen GCI Årsskrift 2013 (s. 18-21). Stockholm: Föreningen GCI.
- Ericsson, I. (2013). Hälsoekonomiska argument för mer idrottsundervisning i skolan. Idrottsforum.org. Tillgänglig 13-11-14 på idrottsforum.org/ericsson131114/.
- Ericsson, I., & Karlsson, M. (2013). Daglig idrott och hälsa-undervisning förbättrar motorik och skolprestationer – en nioårig interventionsstudie. Inskickad för publicering på Idrottsforum.org.
- Ericsson, I. (2013). Mer idrottsundervisning ger pedagogiska och hälsoekonomiska vinster. Inskickad för publicering i miVIDA.
- Ericsson, I. (2013). Kvalitet i idrottsundervisning. Inskickad för publicering i miVIDA.
- Ericsson, I. (2013). Att utveckla idrottsledare för inkludering av alla barn. Under arbete.
- Ericsson, I. (2013). Motor skills observations and grades in Physical Education. Evaluation of MUGI observation checklists. Submitted.
- Kågström, A., Ericsson, I., Hamrén, E., Eggertz Forsmark, M., Harms-Ringdahl, K., Karlsson, M., Jansson, E., Eklöf, U., Gärdsell, P., Rafstedt-Johnsson, H., Söderberg, E. & Lundvall, S. (2013). "Sätt skolan i rörelse!" Politiska beslut krävs. Idrott & hälsa, 140(7), 16-17.
2012
- Ericsson, I. (2012). Bunkeflo. I Kunststyrelsen (Red.), Fysisk aktivitet og læring – en konsensuskonference (s. 8). Köpenhamn: Kulturministeriets Udvalg for Idrætsforskning, Kunststyrelsen. Tillgänglig 2011-12-10 på kunst.dk.
Tillgänglig 2012-01-25 på idrottsforum.org/archive.
- Ericsson, I., & Karlsson, M. (2012). Motor Skills and School Performance in Children with Daily Physical Education in School – A Nine-Year Intervention Study. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 24(2), 273–278. Available 2012-04-09 in “Wiley Online”.
- Ericsson, I., & Karlsson, M. (2012). Daily Physical Education Improves Motor Skills and School Performance – A Nine-Year Prospective Intervention Study. The pre-peer reviewed version of the article: “Motor Skills and School Performance in Children with Daily Physical Education in School – A Nine-Year Intervention Study”, published in final form in Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 8 April 2012.
Available 2012-05-04 on Malmö University Electronic Publishing (MUEP) and 2012-05-09
on idrottsforum.org/articles.
- Ericsson, I., & Cederberg, M. (2012). Physical Activity and School Performance.
A Survey Among Students not Qualified for Upper Secondary School. Submitted to PESP.
- Adelmann, K., Ericsson, I. & Törnquist, E-M. (2012). Att handleda doktorander. Reflektioner kring handledarrollen i förändring. Under sakkunniggranskning.
- Ericsson, I. & Karlsson, M. (2012). Daglig idrott och hälsa-undervisning förbättrar motorik och skolprestationer – en nioårig interventionsstudie. Under sakkunniggranskning.
- Ericsson, I. (2012). Bunkefloprojektet - en hälsofrämjande livsstil. I E. Hellström-Boström (Red.), Föreningen GCI:s årsbok 2012 (s. 14-19). Stockholm: Föreningen GCI.
- Ericsson, I. (2012). Hälsofrämjande fysisk aktivitet för barn och unga. Antologikapitel i Bramhagen, A-C & Carlsson, A. (Red.), Hälsofrämjande arbete för barn och ungdomar. Under arbete.
- Ericsson, I. (2012). Daglig idrott och hälsa förbättrar motorik och skolprestationer - en 9-årig interventionsstudie. Sammanfattning. Idrott & hälsa, 139(4), 31.
- Ericsson, I., & Karlsson, M. (2012). Daily physical activity improves motor skills and school performance – A nine-year prospective controlled intervention study in 220 children. In Universidade de Madeira (Ed.), Abstracts Book of the 7th European Youth Heart Study Scientific Symposium, 22-26 October 2012, (p. 33). Funchal: Kontra Kapa.
- Ericsson, I. (2012). Key issues in childhood physical activity science. (Review). Idrottsforum.org. Available 12-12-12 on idrottsforum.org/121212.
2011
- Cederberg, M., Ericsson, I., Hartsmar, N. & Ohlsson, L.B. (2011). Kunskapsstöd för socialt arbete i skolan - en exemplifierande överblick. Malmö: Stadskontoret i Malmö stad.
- Cederberg, M., Ericsson, I., Hartsmar, N. & Ohlsson, L.B. (2011). Sociala insatser i skolan. Sammandrag av rapporten: Kunskapsstöd för socialt arbete i skolan - en exemplifierande överblick. Malmö: Stadskontoret i Malmö stad.
- Ericsson, I. & Cederberg, M. (2011). Fysisk aktivitet bland ungdomar som inte uppnår grundskolans mål. En enkätundersökning bland IV-elever i Malmö 2008.
Idrottsforum.org, 1-17. Tillgänglig 2011-03-30 på
http://www.idrottsforum.org/artiklar.
- Ericsson, I. (2011). Rapport från Idrottslärarstämman i Luleå 18-19 mars 2011.
Idrottsforum.org. Tillgänglig 2011-04-20 på
http://www.idrottsforum.org.
- Ericsson, I. (2011). Ropen skalla - Viktigt med motorikträning åt alla.
Tidskrift i idrott och hälsa, 138(3), 12-15.
- Ericsson, I. (2011). Effects of increased Physical Activity on Motor Skills and Self-esteem: A Longitudinal Intervention Study during Nine School Years. In T. Söderström, J. Fahlén, & K. Wickman (Eds.),
Book of abstracts, 8th European Association for Sociology of Sport
(p. 178). Umeå: Department of Education, Umeå University.
- Ericsson, I. (2011). Fysisk aktivitet och muskelfunktion bland skolbarn. Recension.
Idrottsforum.org. Tillgänglig 2011-06-08 på
http://www.idrottsforum.org.
- Ericsson, I. (2011). Effects of increased physical activity on motor skills and marks in physical education: an intervention study in school years 1 through 9 in Sweden.
Physical Education & Sport Pedagogy, 16(3), 313-329. Available online: 21 Jun 2011.
- Ericsson, I., Grahn, P. & Skärbäck, E. (2011). Värna närmiljön! Education and Sustainability, (4), 36-37.
- Ericsson, I. (2011). Friluftsgym för alla? Tidskrift i idrott och hälsa, (5), 24-24.
- Ericsson, I. (2011). Muskelfunktion och fysisk aktivitet bland skolbarn. Recension. Tidskrift i idrott och hälsa, 138(5), 25.
- Ericsson, I. (2011). Paralympic School Days - en lyckad workshop under EASS-konferensen i Umeå 18-22 maj. Tidskrift i idrott och hälsa, 138(5), 32.
- Ericsson, I. (2011). Motorikträning utomhus för vuxna.
Idrottsforum.org. Tillgänglig 2011-09-21 på
http://www.idrottsforum.org.
- Ericsson, I. (2011). Paralympic School Days. En workshop under EASS-konferensen i Umeå 18–22 maj 2011.
Idrottsforum.org. Tillgänglig 2011-09-21 på
http://www.idrottsforum.org.
- Ericsson, I. (2011). Om lärande i och genom idrott. Recension. Idrottsforum.org. Tillgänglig 2011-09-21 på
http://www.idrottsforum.org/reviews.
- Ericsson, I., & Karlsson, M. (2011). Effects of Increased Physical activity and Motor training on Motor Skills and Self-esteem: An Intervention Study in School years 1 through 9. International Journal of Sport Psychology, 42, 461-479. Abstract available 2011-12-30 at http://www.ijsp-online.com/content/abstracts/.
- Ericsson, I. (2011). Aktive liv. Recension. Tidskrift i idrott och hälsa, 138(6), 24-25.
- Ericsson, I., & Karlsson, M. (2011). Daily Physical Education Improves Motor Skills and School Performance – A Nine-Year Prospective Intervention Study. Submitted.
- Ericsson, I. (2011). Bunkeflo. I Kunststyrelsen (Red.), Fysisk aktivitet og læring – en konsensuskonference (s. 8). Köpenhamn: Kulturministeriets Udvalg for Idrætsforskning, Kunststyrelsen. Tillgänglig 2011-12-10 på http://kum.dk/servicemenu/publikationer/2011/.
- Ericsson, I. (2011). Mugi-modellen. ”Det är som tivoli – fast gratis!” Hur kan man observera barns motorik samtidigt som barnen får en positiv rörelseupplevelse? Tillgänglig 2011-12-20 på http://www.kum.dk/Kulturpolitik/Idraet/KIF/Viden_om_idraet_2/.
- Ericsson, I. (2011). Bunkeflo-projektet. Bunkeflomodellen. Tillgänglig 2011-12-20 på http://www.kum.dk/Kulturpolitik/Idraet/KIF/Viden_om_idraet_2/.
- Ericsson, I. (2011). Motorisk Utveckling som Grund för Inlärning Observation Checklist [Database record]. PsycTESTS, American Psychological Association (APA). Available 2011-12-30 at www.apa.org/pubs/databases/psyctests/index.aspx. doi: 10.1037/t02819-000.
2010
- Ericsson, I., & Karlsson, M. (2010). Effects of Increased Physical activity and Motor training on Motor Skills and Self-esteem: An Intervention Study in School years 1 through 9. Accepted for publication in
International Journal of Sport Psychology.
- Ericsson, I. (2010). Effects of Increased Physical activity on Motor skills and Marks in Physical Education: An intervention study in school years 1 through 9 in Sweden. Accepted for publication in
Physical Education and Sport Pedagogy.
- Ericsson, I., Grahn, P. & Skärbäck, E. (2010). Krympande grönområden ett hälsohot.
Sydsvenska Dagladet, (2010-02-07), A4. Tillgänglig 2010-02-07 på
http://www.sydsvenskan.se/opinion.
- Ericsson, I. & Cederberg, M. (2010). Fysisk aktivitet bland ungdomar som inte uppnår grundskolans mål. En enkät- och intervjuundersökning bland IV-elever i Malmö 2008.
Aktuell Beteende- och Samhällsvetenskaplig Idrottsforskning SVEBIs årsbok 2009, 45-79.
- Ericsson, I. & Cederberg, M. (2010). Fysisk aktivitet bland ungdomar som inte uppnår grundskolans mål. En enkätundersökning bland IV-elever i Malmö 2008. (Särtryck ur SVEBIs årsbok 2009). Lund: SVEBI.
- Ericsson, I. (2010). Physical Education in early childhood. (Review). Tillgänglig 2010-02-17 på
http://www.idrottsforum.org/reviews.
- Ericsson, I., Grahn, P. & Skärbäck, E. (2010). Värna våra nära lekmiljöer!
Tidskrift i idrott och hälsa, (2), 24-25.
- Ericsson, I., Grahn, P. & Skärbäck, E. (2010). Värna närmiljön för fysisk och psykisk hälsa! Tillgänglig 2010-03-10 på
http://www.idrottsforum.org.
- Gustafsson, P., Svedin, C.G., Ericsson, I., Lindén, C., Karlsson, M., & Thernlund, G. (2010). Reliability and validity of the assessment of soft signs in children with and without Attention Deficit Hyperactivity Disorder.
Developmental Medicine & Child Neurology, (52), 364-370.
- Ericsson, I., & Cederberg, M. (2010). Physical activity among young people who do not achieve primary objectives. A questionnaire and interview survey among IV-student sin Malmö 2008. (Paper presented at NERA´s 38th Congress). In Abstracts, Active Citizenship, (p. 221). Malmö: Malmö University. Available 2010-02-10 at
http://www.mah.se/upload/LUT/Konferenser/Abstractbok.
- Ericsson, I. (2010). Motorik kan utvecklas genom träning.
Modern psykologi, (mars 2010), 89.
- Ericsson, I., Grahn, P. & Skärbäck, E. (2010). Inbjudande närmiljö för fysisk aktivitet behövs!
Idrottsforskaren, (1), 31-32.
- Ericsson, I., Grahn, P. & Skärbäck, E. (2010). Stimulerande närmiljö behövs för barns fysiska och psykiska hälsa.
Svensk IdrottsMedicin,
(2), 25.
- Ericsson, I. (2010). Motor Skills Observations and Marks in Physical Education: Validation of MUGI checklists.
Submitted.
- Ericsson, I. (2010). Gender and Participation in Sports (PAPER PRESENTATIONS 10 in Centers and Peripheries in Sport). Available 2010-06-06 at
http://www.idrottsforum.org.
- Ericsson, I. & Karlsson, M. (2010). Effects of Increased Physical activity and Motor training on Motor Skills and School Results: An Intervention Study in School years 1 through 9.
Under preparation.
- Ericsson, I., & Cederberg, M. (2010). School Marks and Physical Activity: A Survey among Students not qualified for Upper Secondary School. Submitted.
- Ericsson, I. (2010). Motor Learning & Control for Practitioners. (Review). Tillgänglig 2010-09-01 på
http://www.idrottsforum.org/reviews.
2009
- Ericsson, I. (2009). Självförtroende och fysisk aktivitet. I A.Forsberg (Red.),
Forskningsrapport nr 30, (s. 6). Stockholm: Centrum för idrottsforskning. Tillgänglig 2009-03-23 på
http://www.ihs.se/upload/CIF/Forskningsrapporter.
- Cederberg, M. & Ericson, I. (2009). Ungdomars upplevelser av grundskolan. Sammanfattning
tillgänglig 2009-03-24 på
Malmö stad IV-utredningen.
- Ericsson, I., Grahn, P. & Skärbäck, E. (2009).
Närmiljöns betydelse och hur den kan påverkas. Educare, (1), 80-101. Tillgänglig 2009-06-08 på
http://www.mah.se; 2010-01-20 på http://pub-epsilon.slu.se.
- Gustafsson, P., Svedin, C.G., Ericsson, I., Lindén, C., Karlsson, M., & Thernlund, G. (2009). Reliability and validity of the assessment of soft signs in children with and without Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Accepted for publication in Developmental Medicine & Child Neurology. Available 2009-08-27 on http://www3.interscience.wiley.com/journal/122564299/abstract.
- Cederberg, M. & Ericsson, I. (2009). Ungdomars upplevelser av sin grundskoletid i Malmö - röster från elever på IV-program.
Malmö: Resurscentrum för mångfaldens skola/FoU-utbildning, Malmö stad. Tillgänglig 2009-05-25 på
www.malmo.se/mangfaldiskolan. Beställ genom e-post till [email protected].
- Aspelin, J. Ericsson, I., Rehn, A. & Viggosson, H. (2009). Kvalitetsaspekter på examensarbetet. Lut-gruppens rapport till seminariet om kvalitetsgranskning av examensarbeten vid Malmö högskola den 26/2 2009. Tillgänglig 2009-02-20 på http://www.mah.se/upload/LUT.
- Ericsson, I. & Cederberg, M. (2009). Fysisk aktivitet bland ungdomar som inte uppnår grundskolans mål. En enkät- och intervjuundersökning bland IV-elever i Malmö 2008. Accepterad för publicering i
Svensk Beteendevetenskaplig Idrottsforskning SVEBIs årsbok 2009.
- Cederberg, M. & Ericsson, I. (2009). Student Experiences of the Compulsory School in Malmö: in the words of students in the IV- Programme.
Summary and student suggestions. Available 2009-09-10 on www.malmo.se.
- Ericsson, I. (2009). Självförtroende och fysisk aktivitet. I A.Forsberg (Red.),
Forskningsrapporter nr 31, (s. 8). Stockholm: Centrum för idrottsforskning.
- Ekroth, Y., Ericsson, I., Eriksson, H., Nilsson, L., Sandén, K., Skoog, K., Stenlåås, L. & Unefäldt, N. (2009). Idrottsläraren som kulturbärare - då, nu och i framtiden.Tillgänglig 2009-09-23 på
http://www.idrottsforum.org/features.
- Ericsson, I. (2009). Fysisk aktivitet bland 6-10-åringar. (Recension). Tillgänglig 2009-09-23 på
http://www.idrottsforum.org/reviews.
- Ekroth, Y., Ericsson, I., Eriksson, H., Nilsson, L., Sandén, K., Skoog, K., Stenlåås, L. & Unefäldt, N. (2009). Nordisk kongress på Grebbestads Folkhögskola 4-9 augusti 2009.
Tidskrift i idrott och hälsa, (6), 13-16.
- Ericsson, I. (2009). Recension av Nybergs Physical Activity in 6-10 Year Old Children.
Idrottsforskaren, (3), 13-16.
- Ericsson, I. (2009). "Det är som tivoli - fast gratis!" Hur kan man observera barns motorik samtidigt som barnen får en positiv rörelseupplevelse? Uddannelsesnetvaerket- Fagligt netvaerk for dansk NGO-bistand til uddannelse i Syd.Tillgänglig 2009-10-23 på http://www.uddannelsesnetvaerket.dk.
-
2008
- Ericsson, I. (2008). Att sträva efter att erbjuda fysisk aktivitet, är det verkligen tillräckligt?
Tidskrift i idrott och hälsa, (1), 21-23.
- Ericsson, I. (2008). Sträva efter att erbjuda fysisk aktivitet, räcker det?
Svensk IdrottsMedicin, (1), 24-26.
- Ericsson, I. (2008). Att sträva efter att erbjuda fysisk aktivitet, räcker det? Tillgänglig 2008-02-06 på
http://www.idrottsforum.org/features.
- Gustafsson, P., Thernlund, G., Besjakov, J., Karlsson, M., Ericsson, I., & Svedin, C.G. (2008). ADHD symptoms and maturity - a study in primary school children.
Acta Paediatrica, (97), 233-238.
- Ericsson, I. (2008). To measure and improve motor skills in practice. International Journal of Pediatric Obesity, 3(1), 21-27.
- Ericsson, I. (2008). MUGI Motoriklek med observationsschema för förskola och skola.
Uppsala: Kunskapsföretaget i Uppsala AB.
Nytryckning 2022. Beställ genom e-post till [email protected].
- Ericsson, I. (2008).
Det räcker inte med en strävan efter att erbjuda fysisk aktivitet. I H. Seidel (Red.),
Barn, Idrott och Hälsa (ss. 7-9). Stockholm: Swedish Society of Sportsmedicine Svensk Idrottsmedicinsk Förening. Tillgänglig 2008-05-29 på
http://www.rf.se. Tillgänglig 2008-05-30 på
http://www.svensktsportforum.se. Tillgänglig 2008-05-30 på
http://www.svenskidrottsmedicin.se.
- Ericsson, I. (2008). New ways of learning motor skills. (Review). Available 2008-04-23 at
http://www.idrottsforum.org/reviews.
- Ericsson, I. (2008). Att sträva efter att erbjuda fysisk aktivitet räcker inte. Svensk Idrottsforskning, (2), 27-29.
- Ericsson, I. (2008). Motor skills, attention and academic achievements - an intervention study in school year 1-3.
The British Educational Research Journal, 34(3), 301-313.
- Ericsson, I. (2008). Effekter av utökad idrott i skolan på skelett och benmassa. (Recension). Tillgänglig 2008-09-30 på
http://www.malmo.se.
- Ericsson, I. (2008). Boll, dans, kamp och lek ur olika perpektiv på Nordisk Idraetlaererkongres i Danmark. I E. Hellström-Boström (Red.),
Föreningen GCI Årsskrift 2008 (ss. 18-23). Stockholm: Föreningen GCI.
- Ericsson, I. (2008). Social aspects of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. (Review). Available 2008-10-01 at
http://www.idrottsforum.org.
- Ericsson, I. (2008). Självförtroende och fysisk aktivitet. I A.Forsberg (Red.), Forskningsrapport nr 30, (s. 6). Stockholm: Centrum för idrottsforskning.
2007
- Ericsson, I. (2007). Benhårt arbete lönar sig. (Recension).
Tidskrift i idrott och hälsa, (1), 26-28.
- Ericsson, I. (2007). Physical Activity and its Effect on Bone in the Short- and Long-Term Perspective. (Recension). Tillgänglig 2007-02-28 på
http://www.idrottsforum.org/reviews.
- Ericsson, I. (2007). Effekter av utökad idrott i skolan på skelett och benmassa. (Recension).
Svensk Idrottsforskning, (1), 57-58; Svensk IdrottsMedicin, (1), 16-17.
- Ericsson, I. (2007). Motorikobservationer och skolprestationer. Nordisk pedagogik, (2), 111-118. Tillgänglig 2007-08-19 på
MUEP Malmö University Electronic Publishing; 2007-11-21 på http://www.idrottsforum.org/articles.
- Ericsson, I. (2007). Hur ser utbildningsbehovet ut bland idrottsledare i skolan? Rapport från ett forskningsprojekt om Handslaget.
Stockholm: Riksidrottsförbundet. Tillgänglig 2007-06-08 på
http://www.idrottsforum.org.; 2007-08-19 på
MUEP Malmö University Electronic Publishing; 2017-01-25 på http://www.rf.se.
- Ericsson, I. (2007). "Det är som Tivoli - fast gratis!" Hur kan man observera barns motorik samtidigt som barnen får en positiv rörelseupplevelse? Sammanfattning av paper presenterat vid Kommunal Skolriksdag i Stockholm den 27 mars. Tillgänglig 2007-04-23 på Kommunal Skolriksdag.
- Ericsson, I. (2007). Ökad motorik träning i skolan. Abstract. Sammanfattning av prisföredrag presenterat vid Svensk Idrottsmedicinsk Förenings vårmöte i Uppsala den 20 april. In Swedish Society of Sportsmedicin, (Ed.),
Tema: Barn och idrott, (s. 48).
- Ericsson, I. (2007). Idrottsmedicin i Uppsala 2007. (Konferensrapport). Tillgänglig 2007-05-15 på
http://www.idrottsforum.org/features.
- Ericsson, I. (2007). IMF höll Vårmöte i Carl von Linnés Uppsala.
Tidskrift i idrott och hälsa, (4), 18-19.
- Ericsson, I. (2007). Effects of Increased Physical Activity and Motor Training on Motor Skills, Attention and Learning. Paper presented at the 13th Conference on Thinking. In Linköping University Electronic Press, (Ed.),
Proceedings Vol. I Peer Reviewed Papers, (pp. 51-57). Available 2007-07-05 at
http://www.liu.se/thinkingconference.
- Ericsson, I. (2007). Idrottsledare i skolan behöver utbildning. Sammanfattning av forskningsrapporten: Hur ser utbildningsbehovet ut bland idrottsledare i skolan? Tillgänglig 2007-08-19 på
MUEP Malmö University Electronic Publishing; Svensk Idrottsforskning, (3/4), 50-54.
- Ericsson, I. (2007). Tänkande ur flervetenskapliga perspektiv. Rapport från The 13th International Conference on Thinking in Norrköping, Sweden, June 17-21, 2007. Tillgänglig 2007-08-19 på
MUEP Malmö University Electronic Publishing.
- Ericsson, I. (2007). Conference report: Thinking Outside the Box. Tillgänglig 2007-08-28 på
http://www.idrottsforum.org/features.
- Ericsson, I. (2007). Boll, dans, kamp och lek ur olika perspektiv: Nordisk Idraetlaererkongres i Gerlev 2007. Tillgänglig 2007-09-12 på
http://www.idrottsforum.org/features.
- Ericsson, I. (2007). Kongressdagar fyllda med lek, dans och boll. (Konferensrapport). Tidskrift i idrott och hälsa, (6), 12-15.
- Ericsson, I. (2007). Barn och idrott. (Konferensrapport). Svensk IdrottsMedicin, (3), 40-41.
- Ericsson, I. (2007). MUGI observation checklist: An alternative to measuring motor skills in physical education classes.
The Asian Journal of Exercise & Sports Science, 4(1), 1-8.
- Ericsson, I. (2007). Physical activity and Learning. Abstract. Citizenship Education in Society - A challenge for the Nordic countries. Children´s identity & Citizenship in Europe, CiCE Conference 4th - 5th October 2007. Tillgänglig 2007-09-28 på http://www.mah.se.
- Gustafsson, P., Thernlund, G., Besjakov, J., Karlsson, M., Ericsson, I., & Svedin, C.G. (2007). ADHD symptoms and maturity - a study in a group of primary school children. Accepted for publication in
the Acta Paediatrica,
2007-10-29.
- Ericsson, I. (2007). Behöver idrottsledare i skolan utbildning? I G. Patriksson, (Red.),
Aktuell beteende- och samhällsvetenskaplig idrottsforskning SVEBI:s årsbok 2007
(ss. 57-84). Lund: Sociologiska institutionen, Lunds universitet.
- Ericsson, I. (2007). Barn, fysisk aktivitet och lärande. (Recension). Tillgänglig 2007-12-12 på
http://www.idrottsforum.org.
- Ericsson, I. (2007). To measure and improve motor skills in practice. MUGI - an alternative. Accepted for publication in
International Journal of Pediatric Obesity.
- Gustafsson, P., Thernlund, G., Ericsson, I., Lindén, C., Karlsson, M., & Svedin, C.G. (2007). Reliability and validity of the assessment of soft signs in children with and without Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Submitted for publication in
Developmental Medicin & Child Neurology.
- MUGI Motoriklek med observationsschema för förskola och skola.
Uppsala: Kunskapsföretaget i Uppsala AB. Under bearbetning för utgivning 2008.
- Ericsson, I. (2007). Att sträva efter att erbjuda fysisk aktivitet, är det tillräckligt?
Svenskt Sportforum. Tillgänglig 2007-12-12 på http://www.svensktsportforum.se.
- Ericsson, I. (2007). Att sträva efter att erbjuda fysisk aktivitet, räcker det? Accepterad för publicering i
Tidskrift i idrott och hälsa; Svensk IdrottsMedicin; www.idrottsforum.org.
- Ericsson, I. (2007). Att sträva efter att erbjuda fysisk aktivitet räcker inte. Accepterad för publicering i
Svensk Idrottsforskning, (2), 2008.
2006
- Ericsson, I. (2006). Fysisk aktivitet i svensk skola.
Focus Tidsskrift for idraet, 30
(1), 38-39.
- Ericsson, I. (2006). Fysisk aktivitet och kunskapsutveckling i den svenska skolan.
http://www.focus-idraet.dk.
- Ericsson, I. (2006). Koncentrationsförmåga ur ett relationellt perspektiv.
Educare vetenskapliga skrifter, 2(1), 38-53. Tillgänglig 2007-05-08 på
MUEP Malmö University Electronic Publishing.
- Ericsson, I. (2006). Barn, rörelse och uppväxt. (Recension).
Tidskrift i idrott och hälsa, (2), 32-34; Svensk IdrottsMedicin, (2), 39-40;
http://www.idrottsforum.org/reviews; http://www.sportsanalyse.com.
- Ericsson, I. (2006). KRONIKK: Ökt fysisk aktiviteten i svensk skole.
http://www.sportsanalyse.com.
- Ericsson, I. (2006). Bunkefloprojektet visade vägen till mer idrott i skolan.
Svensk IdrottsMedicin, (2), 4.
- Ericsson, I., Gärdsell, P., Lindén, C. & Karlsson, M. (2006). En livsstil för bättre hälsa.
Svensk IdrottsMedicin, (2), 5-8.
- Gustafsson, P., Ericsson, I., Lindén, C., Karlsson, M., Thernlund, G., & Svedin, C.G. (2006). Attention Deficit Hyperactivity Disorder and motor function: clinical importance of soft signs.
Submitted.
- Ericsson, I. (2006). Pendeln har svängt: ökad fysisk aktivitet i skolan.
Svensk IdrottsMedicin, (2), 25-30.
- Ericsson, I. (2006). Motor skills, attention and academic achievements - an interventionstudy in school year 1-3. Accepted 06-05-30 for publication in
The British Educational Research Journal. Available 2007-10-27 on
http://www.informaworld.com.
- Ericsson, I. (2006). Bunkefloprojektet-sju år för en hälsofrämjande livsstil.
Tidskrift i idrott och hälsa, (5), 32-33.
- Ericsson, I. (2006). Pendeln har svängt: ökad fysisk aktivitet i skolan.
Liikunnanopettaja, (3), 10-13.
- Ericsson, I. (2006). Ericsson, I. (2006). Bunkefloprojektet-en hälsofrämjande livsstil.
Liikunnanopettaja, (3), 14.
- Ericsson, I. (2006). Rör dig-lär dig!
Liikunnanopettaja, (3), 15.
- Ericsson, I. (2006). Worth knowing about Motor Development. Recension av J.P. Piek: Infant Motor Development.
http://www.idrottsforum.org/reviews/items/eriing_piek.html. Tillgänglig 2006-09-20.
-
Ericsson, I. (2006).
MUGI Vi leker och tränar grovmotorik. Nu med Mini-MUGI för observationer i förskolan.
http://www.mugi.se. Beställ genom e-post till [email protected].
- Ericsson, I. (2006). Koncentrationsförmåga ur olika perspektiv. I: G. Patriksson, (Red.),
Aktuell beteende- och samhällsvetenskpalig idrottsforskning SVEBI:s årsbok 2006
(ss. 11-24). Lund: Tryckeri Mediatryck, Lunds universitet.
- Ericsson, I. (2006). Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer.
Posterabstract vid SVEBI:s forsknings- och utbildningskonferens Idrott - forskning i rörelse 22-23 november 2006. Stockholm: GIH.
- Ericsson, I. (2006). "Det är som tivoli fast gratis!" Hur kan man observera barns motorik samtidigt som barnen får en positiv rörelseupplevelse?
Skoleidraettens Udviklingscenter, www.skud.nu. Tillgänglig 2006-11-29.
- Ericsson, I. (2006). Olika perspektiv på koncentrationsförmåga.
Locus tidskrift för forskning om barn och ungdomar, (3), 4-20.
- Ericsson, I. (2006). Till Skolminister Jan-Olov Björklund.
Tidskrift i idrott & hälsa, (8), 18.
- Ericsson, I. (2006). Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer. (Posterabstract).
Idrottsforskaren, (4), 30-31.
2005
- Ericsson, I. (2005). Ge barn rörelse på recept. Svensk IdrottsMedicin, (2), 23-24.
- Ericsson, I. (2005). Motor skills, attention and academic achievements. World Leisure European Conference. Paper abstracts.
- Ericsson, I. (2005). Motorik och FaR i skolan. Tidskrift i idrott & hälsa, (4), 20-21; http://www.idrottsforum.org/features/fariskolan/eriing_far.html, ISSN 1652-7224. Publicerad 050606.
- Ericsson, I. (2005). Rör dig-lär dig! Motorik och inlärning. (Bok/kurslitteratur 190 s.). Stockholm: SISU Idrottsböcker. Nytryckning 2018. Beställ genom e-post till [email protected].
- Ericsson, I. (2005). Motor skills, Attention and Academic achievements. In A. Chima (Ed.) World Summit on Physical Education Bulletin No.44 (pp. 33-39). Berlin: International Council of Sport Science and Physical Education (ICSSPE).
- Ericsson, I. (2005). Viktigt att läkare skriver ut motion till barn. Dagens Medicin, (33), 30.
- Ericsson, I. (2005). Nordisk Idrottslärarkongress på Island. http://www.idrottsforum.org. Publicerad 050831.
- Ericsson, I. (2005). Motor skills and academic achievements - Research in the Bunkeflo Project. In L. Andersson-Stenquist (Ed.) The 8th WABC World Conference on Aquatic Education of Babies & Young Children. Malmö: The Swedish Swimming Federation (p. 25).
- Ericsson, I. (2005). Motorik ur ett samhällsperspektiv: Finns det tid och rum för barn? Svensk Idrottsforskning, 14(3), 24-27.
- Ericsson, I. (2005). Ger fysisk aktivitet bättre kunskapsutveckling?
http://www.idrottsforum.org/features/fariskolan/eriing_myndigheten.html, ISSN 1652-7224. Publicerad 051019.
- Ericsson, I. (2005). Klumpiga barn behöver träning! Skolledaren, (11), 14-17.
- Ericsson, I. (2005). Fysisk aktivitet och kunskapsutveckling i skolan. Svensk Idrottsforskning, 14(4), 24-27.
- Ericsson, I. (2005). Stärk arbetet med motorisk träning. Idrottsläraren, (4), 22-23.
- Ericsson, I. (2005). Kunskapsbehovet stort inom Idrott och hälsa. ökad forskning krävs. Tidskrift i idrott & hälsa, (8), 32-35.
- Ericsson, I. (2005). Fysisk aktivitet i skolan är viktig. Dagens Medicin, (46), 54.
Publikationer 2004 och tidigare
- Ericsson, I. (2004). Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer. En interventionsstudie i skolår 1-3.
Sammanfattning av doktorsavhandling Malmö Studies in Educational Sciences no 6, 2003.
I G. Blücher & G. Graninger (Red.), Finns det rum för barn? En antologi (ss. 139-148).
Linköping: Stiftelsen Vadstena Forum för samhällsbyggande, Linköpings universitet.
- Ericsson, I. (2004). Mer medveten motorisk träning behövs. Svensk Idrottsforskning, (1), 44-47.
- Ericsson, I. (2004). Mer medveten motorisk träning behövs (förkortad version). Svensk Neuropsykologi,(1), 28-30.
- Ericsson, I. (2004). Motorik, lek och lärande; bokrecension, med F. Offerlind. Tidskrift i Gymnastik & Idrott,, 2004: (2), 42-43; www.idrottsforum.org.
- Ericsson, I. (2004). Finns det tid och rum för barn? www.idrottsforum.org, 2004; Tidskrift i Gymnastik & Idrott, (4), 30-33.
- Ericsson, I. (2004). Mer medveten motorisk träning behövs. Abstract. http://www.nordsoc2004.mah.se/cmt02/default.asp; Transformation, Boundaries, Dialogues, The 22nd Nordic Sociology Congress 2004, Abstractbook, 31-32.
- Ericsson, I. (2004). Kort sammanfattning av doktorsavhandlingen Motorik, Koncentrationsförmåga och Skolprestationer. En interventionsstudie i skolår 1-3. Föreningen GCI årsskrift 2004, 38-39.
- Ericsson, I., Gärdsell, P. & Marcus, C. (2003). Utökad skolidrott hjälper de sämst ställda barnen och ungdomarna! Tidskrift i Gymnastik & Idrott, (1), 20-23.
- Ericsson, I., Gärdsell, P. & Marcus, C. (2003). Skolidrotten förebygger övervikt hos barn. www.bunkeflomodellen.com.
- Ericsson, I. (2003). Pedagogic and Physical Education: Motor skill observations of 204 children. Abstract. Malmö University Electronic Publishing MUEP, www.mah.se/forskning/; www. idrottsforum.org.
- Ericsson, I. (2003). Motorisk utveckling i Bunkefloprojektet. Malmö University Electronic Publishing MUEP, www.mah.se/forskning/; www.folkhalsostamman.nu/dokumentation/422; www. idrottsforum.org.
-
Ericsson, I. (2003). Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer. En interventionsstudie i skolår 1-3. Doktorsavhandling/kurslitteratur för studenter och lärare, 235 sidor. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola, Lund: Lunds universitet. Beställ genom e-post till [email protected].
- Ericsson, I. (2003). Motor skills, attention and academic achievements - An intervention study in school year 1-3. Lund University Dissertation Abstracts, www.lub.lu.se.
- Ericsson, I. (2003). Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer. En interventionsstudie i skolår 1-3; sammanfattning av doktorsavhandling. Lund University Dissertation Abstracts, www.lub.lu.se; www.mah.se; www.bunkeflomodellen.com.
- Ericsson, I. (2003). Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer. En interventionsstudie i skolår 1-3; längre sammanfattning av doktorsavhandling. Malmö University Electronic Publishing MUEP, forskningspublikationer, www.mah.se/forskning/.
- Ericsson, I. (2003). Motorikens betydelse för koncentration och kognition. Sveriges Neuropsykologers Förenings Riksstämma 2003: Hjärnstimulans på gott och ont, abstract, 18-19.
- Ericsson, I. (2003). Mer medveten motorisk träning behövs. www.idrottsforum.org, 2003; IdrottsMedicin (4), 27-31; Tidskrift i Gymnastik & Idrott, (10), 31-37; www.bunkeflomodellen.com.
- (2002). Forskningsprojektet Motoriken i skolan. Tidskrift i Gymnastik & Idrott, 2002: (2), 20-24.
- Motoriken i skolan. Tidskrift for idraet, 2002: (2), 4-7.
- Referensgrupp i Bunkeflomodellens nätverk. www.bunkefloprojektet.malmo.se, 2002.
- Mer skolidrott hjälper många barn. Version 1. www.bunkeflomodellen.com, 2002; Tidskrift i Gymnastik & Idrott, 2002:7, 10-11; Svensk Idrott, oktober 2002, 8-9.
- Mer skolidrott hjälper många barn. Version 3. www.bunkefloprojektet.malmo.se, 2002.
- Motorikdelen i Bunkefloprojektet. Tidskrift i Gymnastik & Idrott, 2002: (8), 37-39.
- Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer - en interventionsstudie i åk 1-3. Sammanfattning av preliminära resultat. Svensk Idrottsforskning, 2002, (3), 44-48.
- Bunkeflomodellens referensgrupp. www.bunkeflomodellen.com, 2002.
- Motorisk utveckling i Bunkefloprojektet. www.bunkeflomodellen.com, 2002.
- Mer skolidrott hjälper många barn. Version 2. Stadsdelstidningen Limhamn-Bunkeflo, december, 2002.
- Diskussionsforum: Hur ska barns motorik tränas i skolan? Ska idrottsämnet betygsättas? Vad ska idrottsämnet innehålla? www.bunkeflomodellen.com, 2002.
- Utökad skolidrott viktig för de sämst ställda barnen; med P. Gärdsell & C. Marcus. Göteborgsposten, 26 december, 2002.
- Skolverket sprider felaktig information om ämnet "Idrott och hälsa" i den svenska skolan. Tidskrift i Gymnastik & Idrott, 2002: (1), 9-10.
- (2001). Rörelse för liv och lärande. Skolvärlden 2001: (2), Uppslaget, 6-7.
- Barn behöver motion för att lyckas i livet. Stadsdelstidningen Limhamn-Bunkeflo, februari, 2001.
- Motoriska avvikelser. www.go.to/Idrottshallen, 2001.
- Motorikens betydelse för barns koncentrationsförmåga, en delstudie i Bunkefloprojektet - en hälsofrämjande livsstil. Tidskrift i Gymnastik & Idrott, 2001: (2), 28-30.
- Utbildade idrottslärare ska ha hand om motorikutbildningen. Tidskrift i Gymnastik & Idrott, 2001: (3), 45.
- Det är rörelsens år i år. SOHL-glimt, Föreningen för Suggestopedi och Holistiskt Lärande, april, 2001, 6-9.
- Forskningsprojektet Motoriken i skolan. Tidskrift i Gymnastik & Idrott, 2001: (4), 37.
- Idrott och hälsa i den svenska skolan.www.bunkefloprojektet.malmo.se, 2001; www.go.to/Idrottshallen, 2001; www.svenskidrottsmedicin.org; Idrottsforskaren, 2001:2, 3-4; www.sgs.nu/sodra.html,2001; Hälsa & Miljö i skolan, 2001: (3), 9-10.
- Physical Education in Swedish schools.www.bunkefloprojektet.malmo.se, 2001; www.svenskidrottsmedicin.org, 2001.
- The Bunkeflo Project - for a healthy way of living. www.bunkefloprojektet.malmo.se, 2001; www.svenskidrottsmedicin.org, 2001; www.bunkeflomodellen.com, 2002.
- Vad är viktigare än barns hälsa? Skolvärlden, 2001: (18), 31.
- Några reflektioner från arbetet i Bunkefloprojektets Workshopden 18 oktober om Idrottsämmnets innehåll. www.bunkefloprojektet.malmo.se, 2001.
- Idraet i Sverige og den svenske skole. Tidskrift for idraet, 2001: (4/5), 10-11.
- Gå och cykla till skolan! Riksidrottsförbundet, http://www.rf.se/t3.asp?p=65730, 2001.
- (2000). Hur ska det gå för våra "motorikbarn? En lägesrapport från forskningsprojektet Motorikens betydelse för barns koncentrationsförmåga, februari år 2000. SvensktNätverk för Anpassad Fysisk Aktivitet SNAFA, Högskolan iHalmstad, 2000: brev 14; Tidskrift i Gymnastik & Idrott, 2000:4, 18-20; www.bunkefloprojektet.malmo.se, 2000; www.go.to/Idrottshallen, 2000; Hälsa & Miljö i skolan, 2000:7; Praktik och teori, Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2000:2.
Öppet brev till skolministern. Hälsa & Miljö i skolan, 2000: (6), 5.
- Bristande kunskaper om friluftsverksamheten och idrottsämnet. Skolvärlden, 2000: (10), 29.
- Barns rätt till rörelse. Lärarnas Tidning, 2000:11.
- En lägesrapport från forskningsprojektet Motorikens betydelse för barns koncentrationsförmåga, hösten 2000. SVEBI Svensk Beteendevetenskaplig Idrottsforsknings jubileumsnummer, 2000.
- Lägesrapport från forskningsprojektet Motorikens betydelse för barns koncentrationsförmåga, hösten 2000. Stadsdelstidningen Limhamn-Bunkeflo, oktober 2000.
- Aktuell nordisk forskning inom motorikens område. Tidskrift i Gymnastik & Idrott, 2000: (8), 26-30.
- Klättra, hoppa och gå balansgång - enkla råd för bättre motorik. Gå & cykla till skolan. Tekniska förvaltningen, Lunds kommun, oktober 2000.
- Nationellt upprop: Gå och cykla! www.bunkefloprojektet.malmo.se, www.go.to/Idrottshallen, www.satsabenhart.nu, www.sgs.nu, www.bli.fysisktaktiv.nu, 2000.
- Motorikens betydelse för barns koncentrationsförmåga. www.bli.fysisktaktiv.nu, 2000.
- Ge barnen tid att röra sig. Några resultat från motorikobservationer med MUGI observationsschema. Svensk Idrottsmedicinsk Förenings Tidskrift, 2000: (4), 4-7.
- Öppet brev till skolministern. Friskispressen, 2000: (2), 11; www.sgs.nu/sodra.html 2000.
- Fegt, Ingegerd Wärnersson! Sydsvenska Dagbladet, 2000: 26 febr, C11.
- Låt barnen hoppa klättra och gunga! www.bunkefloprojektet.malmo.se, 2000; www.bunkeflomodellen.com, 2002.
- MUGI - Motorisk Utveckling som Grund för Inlärning, Bunkefloprojektet. Skåne-Idrott, 2000:(1), 17-18.
- (1999). MUGI i Bunkefloprojektet. Tidskrift i Gymnastik & Idrott, 1999: (8), 14-16.
- Motoriken i skolan. Tidskrift i Gymnastik & Idrott, 1999: (10), 22-26.
- Kropumulige Unger; bokrecension. Nordisk Pedagogik NFPF, 1999: (19), 57-59.
- (1998). Motorikens betydelse för barns koncentrationsförmåga. Kort projektbeskrivning på Högskoleverkets databas SAFARI och på www.bli.fysisktaktiv.nu, 1998.
-
Pedagogik och motorik. Lärarhögskolan i Malmö, 1998.
- Kropumulige Unger; bokrecension. Tidskrift i Gymnastik & Idrott, 1998: (5), 37-39.
- (1997). MUGI Vi leker och tränar grovmotorik. http://www.mugi.se, Skåneidrotten, 1997.
- Medveten rörelseträning eller ej? Motoriklek i förskola och skola. Lärarhögskolan i Malmö, 1997.
- Hur barns behov av grovmotorisk träning tillgodoses i förskolan; med Edbladh, Gregorioff m fl: Pedagogiska Institutionen, Lunds universitet, 1997.
-
(1997). Motorik i teori och praktik - att observera och stimulera barns grovmotoriska utveckling. Lund: Pedagogiska Institutionen, Lunds universitet.
-
(1997). Betydelsen av att stärka barns självförtroende och självtillit i skolan; med T. Edbladh & T. Gregorioff. Lund: Pedagogiska Institutionen, Lunds universitet.
- (1996). En idrottslärares tankar kring idrottsämnets målsättning. Idrottsämnets didaktik, Lärarhögskolan i Malmö, 1996.
- (1997). Barn med MBD/DAMP i barnomsorgen, skolan och vuxenlivet; bokrecension. Tidskrift i Gymnastik & Idrott, (3), 49.
- (1996). Motorisk utveckling som grund för inlärning MUGI. Tidskrift i Gymnastik & Idrott, (3), 32-34.
- (1995). På rätt kurs i Göteborg; kursrapport. Tidskrift i Gymnastik & Idrott, (7), 38.
- (1993). Minst 120 minuter/vecka gymnastik i skolan krävs. Arbetet, 7 jan.
- (1989). Idrottslärarens arbetsmiljö. Projektarbete i ergonomi. Lund: Lunds Tekniska Högskola.
- (1988). Sambandet motorisk träning - inlärning. Tidskrift i Gymnastik & Idrott, 1988: 36.
- (1987). Människa - miljö - handikapp; kursrapport. Tidskrift i Gymnastik & Idrott, 1987: (6), 20.
-
(1987).Lokal skolutveckling i Lund: MUGI Motorisk Utveckling som Grund för Inlärning; lokalt utvecklingsarbete. Skolkansliet i Lund, 1985-1987: rapport 1-4.
- (1985). Pedagogiska mål i förskolan. Tidskrift i Gymnastik & Idrott, 1985: (6), 10-11.
- Låt barnen vara barn! Sydsvenska Dagbladet, 1985, 9 juni, 13.
- Motoskopi; bokrecension. Tidskrift i Gymnastik & Idrott, 1985: (7), 45.
- Pedagogiska mål i förskolan. Skolvärlden, 1985: oktober.
- Motorisk utveckling som grund för inlärning. Tidskrift i Gymnastik & Idrott, 1985: (9), 29-31.
-
Ericsson, I. (1982). Låt barnen hoppa, klättra och gunga! Malmö: Lärarhögskolan i Malmö.